28-02-2019 - Petit Peric i Puig del Pam
03-03-2019 - Pica d'Estats-Riufred
02-03-2019

Ruta circular que travessa les valls del Parc Natural del Comapedrosa i Parc de l'Alt Pirineu, que formen part del recentment nascut Parc Pirinenc de les 3 nacions ( Andorra - Catalunya - França per l'Ariège).

Deixem el cotxe al parquing del parc natural i ens començem a enfilar pel camí GR fins al Pla de l'Estany. Podem anar per pista o sender seguint els punts grocs del camí d'estiu. Caminem uns 30-40 minuts per la falta de neu. Després d'unes pujades una mica fortes ja arribem al Pla de l'Estany (Km3,3) i on hi trobem el refugi.

Una mica abans del refugi a mà esquerre, visualitzem la canal de l'Alt (900m) diuen una de les més llargues del pirineu. Nosaltres optem per anar per darrere el refugi i començar a fer traça amb neu gelada - primavera cap a la petita cabana sota els estanys forcats.

Arribem en aquest coll i tenim devant els Estanys Forcats. Fem un franqueix cap al pròxim coll - Collada dels Estanys Forcats - .

S'ha de tenir en compte que la zona del Pla de l'Estany i també en aquest punt dels Estanys i alguna zona que passarem més endevant, el risc d'allau i purgues és tirant a alt. Avui teníem 2.

Arribats a Estanys Forcats ens treiem pells i baixem fins a toca dels Estanys de Baiau dins del Circ de Baiau, on podem veure devant nostre el Refugi de Baiau de la FEEC. De la Collada fins els Estanys es segueix camí GR11.

Un cop arribem a baix al llac, tenim el Pic de Baiau (2886m) sobre nostre.

Hem d'anar a buscar la portella de Baiau que queda a l'esquerra del cim. En aquest cas, primer ens endinsem cap l'esquerra i després cap al coll fent varies voltes maries. Aquesta zona també s'ha de tenir en compte i en algun moment es veu alguna tros de placa gelada i zones de neu més tova. Arribem fins on ens deixa la neu i ens calcem els grampons ja que està bastant gelat i arribem a dalt grimpant una mica. Arribats a la Portella de Baiau, el Comapedrosa ens queda en front nostre. Ens tornem a calçar els esquís fins a la Collada del Forat de Malhiverns. Quan s'acaba la neu no queda cap més remei que posar esquís a l'esquena i arribar al cim a peu.

Per baixar baixarem per la Canal de l'Alt, orientada a l'est, té 900 metres de desnivell continuat, una de les més llargues dels Pirineus. El pendent és sostingut, d'uns 40º, tot i que el darrer tram és una mica més dret (45º).

La baixada està força bé malgrat la neu estigui primaveral i dura en trams on no hi toca el sol. Tant de pujada com de baixada és una zona molt allavosa.

Quan arribem a baix, tornem pel mateix camí GR que ens porta al cotxe.

Surten uns 15kms i 1650m de desnivell.